19 Mart 2010 Cuma

Aşka Kardeş Geldi: Karamel... (Dulce de Leche...)

Yaklaşık 2 aydır peşindeyim. Parçaları tamamlamam lazım ki uygulamaya geçebileyim. Cenk'ten yardım, David'ten tercüme, Gurmenet'ten sipariş... 1. aşama tamamlandı. Gelgelim 2. aşama bir miktar zorlu çıktı. Daha önce tadını bilmediğim ve tadan herkesin muhteşem olarak adlandırdığı bir reçetenin ağır yükü altında ezilmek. Malzemeler her zaman yol gösterici olmayabiliir. Bu riski almaya değer mi? Ya o muhteşemlik ellerinizden kayıp giderse? Suç yapan da mı? Yoksa reçete mi problemli? Geç de olsa öğrendim ki her zaman herşey doğru olmuyor. Hayatın bir versiyonuymuş mutfak. Risk al, sabır göster ve dene...
Ve sayısız denemeler neticesi; ALFAJOR...
İki bölüm şeklinde;


try,try, try...


İspanya'nın geleneksel kurabiyesi. Tam kurabiye demek yanlış olur. Çünkü parçaların kek gibi yumuşak ve hafif sakızımsı bir dokusu var. Sadece un ile yapılanın dışında mısır unu ile karıştırılarak yapılanı da var. Ara katman olarak reçel, çikolata dolgu veya Dulce de Leche kullanılıyor. Üstüne pudra şekeri serpilerek servis yapılıyor. Farklı bir versiyonda ise sandviç kurabiye, komple çikolata (beyaz veya bitter) ile kaplanıyor. Yemek fotoğrafçısı ve yemek blogu sahibi Matt, bu tarif ile Martha Stewart showunda yer aldı. Yaptığım bütün araştırmaların sonucunda, bu reçetenin olağanüstü bir şey olduğu, yiyenin bir daha yemek istediği fikrine nail oldum. İlk aşama, Dulce de Leche hazırlamak. Bu noktada Cenk'in sitesindeki tarif çok yardımcı oldu. Sütten hazırlamaktan ziyade tatlandırılmış sütü fırında karamelize etmek yolunu seçtim. Cenk'ten David'in sitesine yol alarak, fırında bu işlemin adımlarını tercüme ettim. Buraya kadar elde bilgi var ama esas başrol oyuncusu ortada yok. Tatlandırılmış süt (Sweetened condensed milk)... Daha önce kullandığım Nestle markasına ulaşamadım. Gurmenet'de satılan ve Dolphin Gıda tarafından ithal edilen tatlandırılmış süt markası, Markomilk ile daha önce çalışmamıştım.

sweet condensed milk



Risk almak uzmanlık alanımız. Sipariş verildi. Mutfakta incelemeye sokuldu. Nestle markasına oranla şeker oranı ve yoğunluğu çok ufak bir miktarda az. Bahsettiğim azlık, uygulayacağınız reçeteyi tehlikeye sokmayacak boyutta. Şimdi sabretme zamanı;

Dulce De Leche
Hazırlanma süresi: 5dk
Pişirme Süresi: 1,5 - 2 saat
Servis Süresi: 4 saat
Dayanma süresi: 2 hafta

dulce final



Gerekli Malzemeler :

  • 397gr Tatlandırılmış süt (1 kutu)
  • 2 adet farklı boyutlarda, ısıya dayanıklı kap
  • Sıcak su
  • Alüminyum folyo

Hazırlanması kolay ama sabretme süresi bana göre uzun. Sonuç; kaşık ile arama hiç kimseyi sokmam, sokamam...

  1. Fırın 220 derecede ön ısıtma yapılır.
  2. Tatlandırılmış süt, ısıya dayanıklı geniş bir kabın içine dökülür.Bu şekilde kendisinden daha büyük bir kabın içine yerleştirilir. Bu kabın içine, içerdeki kabın yarısına kadar gelecek şekilde sıcak su doldurulur.
  3. İçerdeki kabın üzeri alüminyum folyo ile tamamen kapatılır.

    dulce step1 dulce step2
    dulce step3 dulce step4

  4. Ön ısıtma yapılmış fırına yerleştirilen kaplar, 1,5 saat kadar pişirilecektir. Bu süre içerisinde kabın içinde azalan suya dışardan sıcak su takviyesi yapılması gerekiyor. Önemli bir not: Süre olarak 1 - 1,5 saat gibi bir zaman dilimi veriliyor. 1 saatin sonunda fırındaki kontrol neticesi, süt daha karamel rengini almamıştı. Üst sınır olan 1,5 saati doldurduğumda ise renk dönmüştü ama açıkcası çok koyu değildi. Daha fazla bekleterek tadında bir değişikliğe yol açabilirim korkusuyla fırından çıkardım. Kısacası bu kısımda kontrol mekanizması sizde...
  5. Soğutulmak üzere tezgaha alınır. İlk aşamada oldukça akışkan. "Eyvah" demeyin, sıcaklık azaldıkça koyulaşacak. Oda sıcaklığına ulaştığında çırpılarak işlem tamamlanır.

Kendileri şu anda bir kavanozda. Alfajor'ları bekliyor. Aslında onlar da hazır. Yarın çok hareketli bir gün olacak. Çok güzel insanlar ziyarete gelecek ve benim takıntılı reçetem, onlar tarafından test edilecek. Onların gelmesi mi heyecanlandırıyor yoksa Alfajor'lara verecekleri tepkiler mi? Karıştım ben...

Karışıklıktan uzak, güneşli bir haftasonu dileği ile...

Sevgiler ve saygılar,

23 yorum:

Saliha dedi ki...

güzellllllll:))maravilloso:PPPPPp

Oytun dedi ki...

Ziyaretçilerden arta kalanı -kalırsa tabi- bana da gönder lütfen, ben de kaşıklamak ve kaşıkla arama hiçbir şeyi sokmamak istiyorummmm, çok severim karameli çok... Eline, emeğine sağlık

Not: Bahar geliyor:)

fatoş dedi ki...

merhaba

karemelleştirilmiş süt tarifi 40 fırın ekmek sitesindede var. denedim ve çok beğendim.en azından normal sütle yapmak isteyenler için alternatif olabilir. tarifin devamını sabırsızlıkla bekliyorum

Ordanburdanhayattan dedi ki...

sen çılgınsınnn, ufak bir bebekle uğraşırken nasıl bu kadar sabırla bu işe girişebiliyorsun valla maaşallah...

MeRaiL dedi ki...

Cok leziz bir seye benziyor, tatlandirilmis sut yasadigim ulkede rahatlikla bulunan bir sey, turkiye'de niye yok anlamiyorum aslinda cok da basit bir sey, sut ve sekerle elde ediliyor.. Burada bir kac cesitini bulmak mumkun, ben en cok tvorok yani lor peynirinin ustune dokup yemeye bayiliyorum..
istanbulda bir keresinde rus mali olani gormus, ve rus mali olanlar nestle gibi firmalara gore cok cok daha iyi ;)
Sevgiler

Oya Kayacan dedi ki...

Ben mutfakta böyle aşamalardan geçerek birşeyler yapmaya kalksam sonum iyi olmaz, "doktorum nerede?" hallerine girerim ;) Kutluyorum kutluyorum yine kutluyorum, başka ne yapabilirim ;))

IŞILCA TATLAR dedi ki...

Ayşem'ciğim,
Bu şekilde karamelize etmenin sebebi oluşumları veya kıvamını gözlemek miydi? Öyleyse tamam.
Pek çok kez yaptığım için paylaşmak istedim. Ben kutuları hiç açmadan derince bir tencerede üzerindeki suyun eksilmesine hiç fırsat vermeden 3,5 - 4 saat ocak üzerinde bu işi hallediyorum. Fırına göre daha da ekonomik oluyor.
Keşke haberim olsaydı da evdeki Nestleyi sana ulaştırsaydım.
Seni, bebi ve bibiyi sevgiyle kucaklarım.

Cenk dedi ki...

Afiyet olsun! Pek şahane görünüyorlar. Mutfakta açılmamış 8 tane markomilk duruyor. Geçen hafta Carrefoursa'da bulunca rafı boşalttım. Aynı mıdır değil midir diye düşünürken bu yazın cevabını verdi.

MEHTAP GÜZEY ÖZCAN dedi ki...

Harika..Ayşem enerjisi bol hanım :) babyle bile marifetler devamediyor ellerine sağlık maşallah sana :)

Berceste dedi ki...

Guzel insan, iki cocuk, bir dolu is arasinda bir de boyle zorlu tariflerle ugrasiyorsun ya! Pes!!! Ellerine saglik, dert gormesinler. Bu karamelle yapilan bir de Ingilizlerin muzlu bir tatlilari vardi, adi aklima gelmiyor :((( Ne cok sey unutuyorum ben bu gunlerde, alzheimer mi oluyorum nedir :(((( Uffff...

Zehra Gürgen dedi ki...

Ben sütten yaptım hep dulce de leche yi. iraz sabır istiyor.
Evde yarım kavanozum kalmışken bu kurabiyeyi denemek lazım sanırım.Sabırla bekliyorum tarifi :)

sevgiler

Kırmızı Mutfak dedi ki...

Şimdi ben karar veremiyorum; profesyonel yemek fotoğrafçısı mı olmalısınız? Yoksa şeker hamuruyla mucizeler yaratıp gerçeği kadar güzel güller mi yapmalısınız? Yoksa mutfakta yeni yeni reçetelerle harikalar mı yaratmalısınız? Yoksa yoksa keyifle okunacak yazılar mı yazmalısınız?? Ne diyeyim? Maaşallah diyeyim ne diyeyim...

Düşler Mutfağı - Butik pasta, Kurabiye ve Cupcake dedi ki...

Canım o güzel yazılarını okumak ve özenle çekilmiş fotoğraflara bakmak ayrı bir keyif veriyor senin sayfanda..Yine farklı ve cezbedici tariflerle kucaklıyorsun bizi...Ellerine sağlık ve tarifin devamını sabırsızlıkla bekliyorum...

Sevgiyle kal bebileri de kocaman öp yerime...

Eya dedi ki...

Aysemcigim...bende denedim Dulce de Lechce´yi ama firinda hic aklima gelmezdi. Bir sonraki denemem de bu yöntemi deneyeyim, ellerine saglik, fotograflar yine harika, sevgiler

zehra

Bir Dilim Düş dedi ki...

Nefis görünüyor canım ama gerçekten de zahmetliymiş ellerine sağlık. Eğer bol vaktimin olduğu bir gün olursa ben de deneyeceğim.

Sevgiler,
Evren

Tijen dedi ki...

Ben biraz ofş diyebilir miyim acaba?

ibeking dedi ki...

sling der durursun hakkaten...anlatacaklarım var da nasıl şeetsem bilemedim..

HaNdE... dedi ki...

ayyy bayıldım bayıldım...inanılmaz...

nasıl emek işi...

Emeklere, ellere sağlık

Mutfak Dili dedi ki...

Tek kelimeyle cok guzel diye bilirim . Masalah ellerinize saglik sitenize bayildim. Hele resimler cok guzel . Nasil cekdiniz cok merak ediyorum ve sizi yakin takibe aliyorum. Kendiniz haqqinda yazdiklarinizi da cok beyendim. Yazilarin basindaki imza cok iyi. Nasil yapdiginizi cok merak etdim . Kolay gelsin . Basarilarinizin devamini dilerim.

pecete dedi ki...

Binbirçeşni; merci...

Oytun; bizim proje başka bir bahara mı diyorsun yoksa?

Fatoş; yönlendirmeniz için çok teşekkürler. Ellerinize sağlık. En kısa zamanda tarifin devamı yayında...

Yaso; bak o da bir blog yazısı konusu olur...

Merail; katılıyorum, yani bir çok ithal ürün varken neden buna takıldık kaldık? Sanırım daha yeterince değeri anlaşılamadı. Rus markası konusu ilginç geldi. Bilgi için teşekkürler...

Oya Hanım; çok teşekkür ederim. Doktorlara sevgiler ve saygılar...

Işıl Hanım.; gözlerimiz yollarda kaldı. Bilgi için teşekkürler. Fırının süresi daha az olunca (bibi için) tercih sebebi oldu. Ama 2. çalışmayı sizin yöntemle yapacağım. Sevgiler...

Cenk; 8 adet? Her tarife bir adet gitse? 8 yeni tarif demek. Beklemedeyim.

Mehtap; sendeki enerji bende olsa, bak neler olurdu...

Berceste; Ponpon hanım 3 çocuğa bedel gibi hissediyorum.

Zehra;yakında...

Kırmızı Mutfak; hala pembe tütü gözümün önüne geliyor.

Düşler Mutfağı; çok teşekkür ederim...

Eya Zehra; teşekkür ederim canım.

Evren;bol ve bir miktar da rahat bir ortam. Teşekkürler....

Tijen; çok güldüm...

ibeking; mail denen yaratığı kullansak mı?

Hande;heyecana heyecanla karışıklık vermek gerek; Teşekkürlerrr........

Mutfak dili; ilk önce güzel sözleriniz için çok teşekkür ederim. Sizinde ellerinize ve gönlünüze sağlık...

Selen dedi ki...

Karamel bir haftadir hazir, kurabiye tarifini bekliyor sabirsizlikla. Arada gidip gelenler kasiklaya kasiklaya bitirecek diye cok korkuyor. En cok kizarmis sicak ekmegin uzerine surulmeyi seviyormus, oyle soyledi bana.

NiLaY dedi ki...

ilk kez ziyaret ettiğim bloğunuzdaki fotoğraflara da anlatımınıza da bayıldım :)) sevgiler..

Adsız dedi ki...

Merhaba;

Aşk'a kardeş geldi ama bizim sofralarımıza ne yazık ki Alfajor tarifi gelemedi.. Yaklaşık 3 aydır büyük bir sabırla bekliyorum ama maalesef tarif henüz gelemedi:( Hatta bu tarif için Beylikdüzü'nden İstinyePark'a yoğunlaştırılmış süt alınmaya gidildi. Ama tarif hala gelmedi :(